A Change of Guard

សូមស្តាប់វិទ្យុសង្គ្រោះជាតិ Please read more Khmer news and listen to CNRP Radio at National Rescue Party. សូមស្តាប់វីទ្យុខ្មែរប៉ុស្តិ៍/Khmer Post Radio.
Follow Khmerization on Facebook/តាមដានខ្មែរូបនីយកម្មតាម Facebook: https://www.facebook.com/khmerization.khmerican

Friday 24 April 2015

Analysis: How long will a "culture of dialogue" between the two major parties last? [I can confidently predict that it will not last beyond the 2018 election] បទ​វិភាគ៖ តើ​វប្បធម៌​សន្ទនា​រវាង​បក្ស​ទាំង​ពីរ​នឹង​រឹងមាំ​ដល់​ពេល​ណា?


សម រង្ស៊ី ហ៊ុន សែន ៦២០
លោក សម រង្ស៊ី និង​លោក ហ៊ុន សែន បង្ហាញ​ការ​សន្ទនា​គ្នា​ដ៏​ល្អូកល្អិន​នៅ​ពេល​ដែល​អង្គុយ​មើល​ល្ខោន និង​របាំ​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​ខ្មែរ នា​ទីលាន​ជល់​ដំរី កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី​១៤ ខែមេសា ឆ្នាំ​២០១៥។
RFA/Hang Savyouth
ពាក្យ​ថា​វប្បធម៌​សន្ទនា កំពុង​ពេញ​និយម​ដែល​គេ​និយាយ​តៗ​គ្នា ពិសេស​នៅ​តាម​ហាង​កាហ្វេ​ដែល​លើក​អំពី​យុទ្ធវិធី​ថ្មី​របស់​មេ​ដឹក​នាំ​នយោបាយ​គណបក្ស​ទាំង​ពីរ​រវាង លោក សម រង្ស៊ី មេ​ដឹក​នាំ​គណបក្ស​ប្រឆាំង និង​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន។
លោក​ទាំង​ពីរ ធ្លាប់​តែ​តតាំង​ប្រឆាំង​គ្នា​នៅ​លើ​សង្វៀន​នយោបាយ​ជាង ២០​ឆ្នាំ​មក​ហើយ​នោះ ឥឡូវ​នេះ​មេ​ដឹក​នាំ​គណបក្ស​ទាំង​ពីរ​បាន​បង្កើត​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ថ្មី​មួយ​ទៀត ដោយ​យក​វប្បធម៌​សន្ទនា​ជា​ធំ ក្នុង​ការ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ប្រទេស​ជាតិ រហូត​ដល់​មេ​ដឹក​នាំ​ទាំង​ពីរ​បាន​ទៅ​ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី​ជាមួយ​គ្នា​នៅ​ខេត្ត​សៀមរាប ក្នុង​កម្មវិធី​អង្គរ​សង្ក្រាន្ត ដោយ​មិន​ប្រកាន់​គ្នា​ដូច​មុន​នោះ​ឡើយ។
តើ​វប្បធម៌​សន្ទនា​នឹង​រឹងមាំ​ដល់​ពេល​ណា?
សូម​អញ្ជើញ​លោក​អ្នក​នាង​ស្ដាប់​បទ​វិភាគ​របស់ លោក ទីន ហ្សាការីយ៉ា អំពី​បញ្ហា​នេះ​ដូច​ត​ទៅ៖
អ្នក​នយោបាយ​ខ្មែរ​តែង​តែ​បែក​បាក់ រួច​ដំឡើង​សាច់​ដុំ​ប្រើ​កម្លាំង​បាយ​ដាក់​គ្នា​ពី​មួយ​ជំនាន់​ទៅ​មួយ​ជំនាន់ តែ​ក្រោយ​ពី​ការ​បែរ​ខ្នង​ដាក់​គ្នា អ្នក​នយោបាយ​តែង​តែ​ចរចា​សម្របសម្រួល​គ្នា ឬ​ក៏​ប្រើ​វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ ដើម្បី​ចាប់​ដៃ​គ្នា​ឡើង​វិញ​ដើម្បី​បញ្ចប់​ជម្លោះ។
ការ​ដោះស្រាយ​នយោបាយ​នៅ​ឆ្នាំ​២០១៤ ដែល​ជាប់​គាំង​ជាង​មួយ​ឆ្នាំ​នោះ ក៏​ដោយសារ​តែ​វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ​ដែរ ក៏ប៉ុន្តែ​ក្រោយ​ពី​មេ​ដឹក​នាំ​គណបក្ស​ជាប់​ឆ្នោត​ទាំង​ពីរ​ចាប់​ដៃ​គ្នា​ឡើង​វិញ ហើយ​តំណាង​រាស្ត្រ​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ សម្រេច​ចិត្ត​ចូល​សភា​នោះ គឺ​នៅ​បន្ទាប់​ពី​មាន​ការ​បង្ហូរ​ឈាម និង​ការ​ចាប់​ខ្លួន​សកម្មជន និង​តំណាង​រាស្ត្រ​គណបក្ស​ប្រឆាំង​ជា​បន្តបន្ទាប់។
វប្បធម៌​សន្ទនា​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​ស្ថានការណ៍​នយោបាយ​ធូរស្បើយ​ឡើង​វិញ ក៏ប៉ុន្តែ​តាម​មើល​ទៅ វប្បធម៌​សន្ទនា​នឹង​មិន​មាន​អាយុកាល​យូរ​ប៉ុន្មាន​ទេ។ វប្បធម៌​នេះ​នឹង​បែក​បាក់​វិញ​ជា​មិន​ខាន នៅ​ពេល​ខាង​មុខ។

តើ​វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ នឹង​បែក​បាក់​វិញ​នៅ​ពេល​ណា? មុន​នឹង​ឆ្លើយ​សំណួរ​នេះ យើង​ត្រូវ​ក្រឡេក​មើល​ថយ​ក្រោយ​បន្តិច​ពី​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​របស់​កម្ពុជា កន្លង​មក ដែល​ប្រើប្រាស់​វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ​ដើម្បី​បញ្ចប់​ជម្លោះ​នយោបាយ គឺ​គ្មាន​អ្វី​ថ្មី​នោះ​ទេ។ នៅ​ពេល​នោះ វប្បធម៌​សន្ទនា​គេ​ហៅ​ថា​ការ​បង្រួប​បង្រួម​ជាតិ ទោះ​បី​ជា លោក សម រង្ស៊ី ប្រធាន​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ អះអាង​ថា វប្បធម៌​សន្ទនា​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​គ្មាន​ទេ​នៅ​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​កម្ពុជា ក៏ដោយ។
មាន​ទឡ្ហីករណ៍​មួយ​ចំនួន​ដែល​ថា វប្បធម៌​សន្ទនា​នៅ​ពេល​នេះ​គ្មាន​អ្វី​ថ្មី និង​ប្លែក​នោះ គឺ​នៅ​មុន​មាន​កិច្ច​ព្រមព្រៀង​សន្តិភាព​ទីក្រុង​ប៉ារីស នៅ​ចន្លោះ​ឆ្នាំ​១៩៨៧ ដល់​ឆ្នាំ​១៩៩១ នោះ អតីត​ព្រះមហាក្សត្រ​នរោត្តម សីហនុ បាន​ចរចា​ជាមួយ​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ដើម្បី​ឲ្យ​ខ្មែរ​ទាំង​បួន​ភាគី​បញ្ចប់​ជម្លោះ​សង្គ្រាម​ស៊ីវិល​រ៉ាំរ៉ៃ​នៅ​កម្ពុជា។
ក្រោយ​មក​ទៀត នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៨ នៅ​ក្រោយ​ពេល​មាន​ព្រឹត្តិការណ៍​ថ្ងៃ​ទី​៥ ថ្ងៃ​ទី​៦ ខែ​កក្កដា ឆ្នាំ​១៩៩៧ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​ភាគី​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច និង​ភាគី​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា ប្រើ​អាវុធ​វាយ​ប្រហារ​គ្នា និង​ធ្វើ​ឲ្យ​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច បែក​បាក់​គ្នា។ ទីបំផុត សម្ដេច​ក្រុម​ព្រះ​នរោត្តម រណឫទ្ធិ និរទេស​ព្រះ​កាយ​ទៅ​ក្រៅ​ប្រទេស។
ដើម្បី​ឲ្យ​មាន​ភាគី​ប្រកួត​ប្រជែង និង​ដើម្បី​ឲ្យ​សម្ដេច​ក្រុម​ព្រះ​នរោត្តម រណឫទ្ធិ យាង​មក​ដឹក​នាំ​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច ដែល​បែក​បាក់​ឡើង​វិញ គឺ​ព្រះអង្គ​បាន​ចរចា​ជាមួយ​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ទើប​យាង​ចូល​មក​ប្រទេស​វិញ​បាន។ ក៏ប៉ុន្តែ អ្វី​ដែល​ជា​ការ​សំខាន់ កាល​នោះ គឺ​គេ​មិន​ប្រើ​ពាក្យ​ថា វប្បធម៌​សន្ទនា​នោះ​ទេ គេ​ប្រើ​ពាក្យ​ថា ចរចា។ ការ​ចរចា ឬ​ការ​សន្ទនា​នេះ មាន​ន័យ​ថា ជា​ការ​សម្រប​សម្រួល​ផ្នែក​នយោបាយ។
អ្នក​នយោបាយ​ខ្មែរ​នៅ​គ្រប់​សម័យ​កាល ពិបាក​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​មាន​ជំនឿ​ថា មាន​ការ​បង្រួប​បង្រួម​ជាតិ ឬ​មាន​សន្តិភាព​នឹង​គ្នា​រយៈពេល​យូរ​ណាស់។ នៅ​មុន​ពេល​បោះឆ្នោត​ឆ្នាំ​២០០៣ មេ​ដឹក​នាំ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា និង​មេ​ដឹកនាំ​គណបក្សហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច ចាប់​ផ្ដើម​វាយ​ប្រហារ​ពាក្យ​សម្ដី​គ្នា​ម្ដង​ទៀត វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ​ចាប់​ផ្ដើម​ប្រេះឆា​នឹង​គ្នា​ម្ដង​បន្តិចៗ។
លុះ​ដល់​ពេល​ក្រោយ​បោះឆ្នោត​នៅ​ឆ្នាំ​២០០៣ ដដែល​នោះ ជំងឺ​ជម្លោះ​គ្នា ឬ​ការ​បែក​បាក់ បាន​រើ​មក​ម្ដង​ទៀត។ ស្ថានភាព​នៅ​ពេល​នោះ​កាន់​តែ​ប្រឈម​មុខ​ដាក់​គ្នា​ខ្លាំង ដែល​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា មិន​អាច​បង្កើត​រដ្ឋាភិបាល​ម្នាក់​ឯង​បាន ក៏​ជាប់​គាំង​នយោបាយ​ជាង ១​ឆ្នាំ។ គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច បាន​ងាក​មក​ចង​សម្ព័ន្ធភាព​នឹង​គណបក្ស សម រង្ស៊ី ដែល​គេ​ដាក់​ឈ្មោះ​ថា សម្ព័ន្ធភាព​អ្នក​ប្រជាធិបតេយ្យ។
មិន​យូរ​ប៉ុន្មាន សម្ដេច​ក្រុម​ព្រះ​នរោត្តម រណឫទ្ធិ លួច​ចរចា​ជាមួយ លោក ហ៊ុន សែន ស្ងាត់ៗ ក៏​ទាត់​ចោល លោក សម រង្ស៊ី រត់​ទៅ​បង្កើត​រដ្ឋាភិបាល​ចម្រុះ​ជាមួយ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា ដើម្បី​បែង​ចែក​អំណាច​គ្នា។
វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ តាម​មើល​ទៅ​ពី​មួយ​ដំណាក់​កាល​ទៅ​មួយ​ដំណាក់​កាល គ្រាន់​តែ​ជា​ការ​បែង​ចែក​អំណាច​គ្នា នៅ​ពេល​ភាគី​ម្ខាង​មិន​ពេញ​ចិត្ត​នឹង​លទ្ធផល​បោះឆ្នោត ហើយ​មាន​ការ​ត​ថ្លៃ​គ្នា​ដើម្បី​ចូល​ធ្វើ​ការ​ជាមួយ​គ្នា​ក៏​ថា​បាន។
ងាក​មក​មើល​ព្រឹត្តិការណ៍​ឆ្នាំ​២០១៣ ហាក់​នៅ​ថ្មីៗ​នេះ​វិញ ដែល​ជា​រដូវ​កាល​ប្រកួត​ប្រជែង​ប្រកិត​ប្រកៀក​គ្នា​រវាង​គណបក្ស​កាន់​អំណាច និង​គណបក្ស​ប្រឆាំង។ សន្ទុះ​អ្នក​គាំទ្រ​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ មាន​ការ​កើន​ឡើង​ខ្លាំង ដែល​មិន​ធ្លាប់​មាន​ពី​មុន​មក។
មិន​ខុស​គ្នា​ពី​ការ​បោះឆ្នោត​លើក​មុន​នោះ​ឡើយ គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ បាន​បដិសេធ​លទ្ធផល​បោះឆ្នោត ដឹក​នាំ​ធ្វើ​បាតុកម្ម និង​ប្រើ​វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ រហូត​ដល់​នាទី​ចុង​ក្រោយ តំណាង​រាស្ត្រ​គណបក្ស​នេះ​សម្រេច​ចិត្ត​ដើរ​ចូល​សភា​នៅ​ឆ្នាំ​២០១៤។ លោក សម រង្ស៊ី បាន​លើក​ឡើង​ភ្លាមៗ​ថា ការ​បញ្ចប់​ជម្លោះ​នយោបាយ​នេះ ដោយសារ​តែ​លោក​គ្មាន​ជម្រើស។ សម្ដី​របស់ លោក សម រង្ស៊ី នេះ អាច​ស​បញ្ជាក់​ថា លោក​ក៏​មិន​ពេញ​ចិត្ត​នឹង​លទ្ធផល​ចរចា​នេះ​ប៉ុណ្ណា​ទេ។
លើស​ពី​នេះ​ទៀត វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ តាម​មើល​ទៅ​មិន​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​សច្ចភាព​ពិត​ប្រាកដ​របស់​មេ​ដឹក​នាំ​គណបក្ស​នយោបាយ​ជាប់​ឆ្នោត​ទាំង​ពីរ​នេះ​ទាំង​ស្រុង​ទេ។ ការ​ប្រើ​វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ ដើម្បី​ទាញ​យក​ប្រយោជន៍​បក្ស​រៀងៗ​ខ្លួន។ ការ​ទាញ​យក​ប្រយោជន៍​នោះ គឺ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា ចង់​ឲ្យ​បញ្ចប់​ការ​រិះគន់​ពី​ការ​ដឹក​នាំ​ឯក​បក្ស ដែល​ពោរពេញ​ដោយ​ការ​ប្រើ​អំពើ​ហិង្សា​ក្នុង​ការ​បង្ក្រាប​បាតុកម្ម និង​ការ​ចាប់​ខ្លួន​មនុស្ស​ដាក់​គុក។
រីឯ​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ វិញ ទទួល​បាន​តួនាទី​ជា​អនុ​ប្រធាន​សភា និង​ធ្វើ​ជា​ប្រធាន​គណៈកម្មការ​ជំនាញ​មួយ​ចំនួន​នៅ​ក្នុង​រដ្ឋសភា។ ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត គណបក្ស​នេះ​ក៏​ចង់​សម្រេច​គោល​បំណង​របស់​ខ្លួន​ដែរ គឺ​ការ​រៀបចំ​ច្បាប់​បោះ​ឆ្នោត​ថ្មី និង​រៀបចំ​គណៈកម្មាធិការ​ជាតិ​រៀបចំ​ការ​បោះឆ្នោត​ថ្មី។ល។
ក្រៅ​ពី​នេះ​ទៀត យុទ្ធសាស្ត្រ​ឈ្នះៗ​របស់​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា មិន​ធម្មតា​នោះ​ទេ គណបក្ស​នេះ​មាន​បទពិសោធន៍​ជាច្រើន​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ឲ្យ​គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច ដែល​ធ្លាប់​តែ​ជា​គណបក្ស​ឈ្នះ​ឆ្នោត​ក្លាយ​ទៅ​ជា​គណបក្ស​ដែល​មាន​ជម្លោះ​ផ្ទៃ​ក្នុង និង​បែក​បាក់​គ្នា​រហូត​ដល់​រលាយ​គ្មាន​អាសនៈ​នៅ​ក្នុង​រដ្ឋសភា​នៅ​អាណត្តិ​ទី​៥ នេះ។
ចុះ​វប្បធម៌​សន្ទនា​ជាមួយ​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ វិញ អាច​ថា​ជា​វប្បធម៌​សន្ទនា​ដើម្បី​បំបែក​បំបាក់​ដូច​គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច ក៏​ថា​បាន។
អនុប្រធាន​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ លោក កឹម សុខា វិញ ហាក់​ដូចជា​មិន​ចុះ​សម្រុង​នឹង​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន នោះ​ឡើយ។ លោក ហ៊ុន សែន រិះគន់ លោក កឹម សុខា ជា​បន្តបន្ទាប់ ហើយ​សំណុំ​រឿង​របស់​លោក​នៅ​តុលាការ​ក៏​ត្រូវ​បាន​គេ​សើរើ​ឡើង​វិញ​ដែរ។ រីឯ​សម្ព័ន្ធមិត្ត​របស់​លោក គឺ​លោក សម រង្ស៊ី វិញ បាន​ប្រកៀក​ស្មា លោក ហ៊ុន សែន ដើរ​លេង​ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី​ជាមួយ​គ្នា​នៅ​ខេត្ត​សៀមរាប ដែល​មិន​ធ្លាប់​មាន ហាក់​ដូច​គ្មាន​អ្វី​កើត​ឡើង​ពី​មុន។
ការ​ប្រកៀក​ស្មា​នៅ​ពេល​នេះ ត្រូវ​បាន​ប្រជាពលរដ្ឋ​អបអរ​សាទរ ដែល​ឃើញ​គូបដិបក្ខ​ទាំង​ពីរ​ត្រូវរ៉ូវ​គ្នា​បែប​នេះ។ ហើយ​ពេល​នេះ ក៏​ជា​ពេល​មួយ​ដែល​បញ្ជាក់​ថា មាន​ស៊ី មាន​សែន លែង​មាន​ស៊ី អត់​សែន ដែល លោក សម រង្ស៊ី ធ្លាប់​ថ្លែង​នៅ​ពេល​ឃោសនា​បោះ​ឆ្នោត​កាល​ពី​មុន​នោះ​ដែរ។
ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ វប្បធម៌​សន្ទនា​រវាង លោក សម រង្ស៊ី និង​លោក ហ៊ុន សែន នេះ អាច​ថា គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា ខ្ចី​ដៃ​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ ដើម្បី​អនុម័ត ឬ​ប្រថាប់​ត្រា​ច្បាប់​មួយ​ចំនួន​ទៀត​ដែល​អង្គការ​សង្គម​ស៊ីវិល កំពុង​តែ​សម្ដែង​ការ​ព្រួយ​បារម្ភ រួម​មាន​សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​គ្រប់គ្រង​អង្គការ​មិន​មែន​រដ្ឋាភិបាល សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​គ្រប់គ្រង​ប្រព័ន្ធ​អ៊ីនធឺណិត និង​សេចក្ដី​ព្រាង​ច្បាប់​ដទៃ​ទៀត ក្រៅ​ពី​ការ​កែ​ទម្រង់​ច្បាប់​បោះឆ្នោត ដែល​គេ​មើល​ឃើញ​ថា​ជា​ការ​រឹត​ត្បិត​សិទ្ធិ​សេរីភាព​បាន​ជោគជ័យ​ហើយ​នោះ។
ការ​ចាប់​ដៃ​គ្នា​រវាង​មេ​ដឹក​នាំ​ទាំង​ពីរ​នេះ ទោះ​បី​ជា​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ មិន​ចូលរួម​រដ្ឋាភិបាល​ចម្រុះ​ដូច​គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច ក្ដី ប៉ុន្តែ​ការ​ចាប់​ដៃ​គ្នា​ស្អិតល្មួត​រវាង លោក សម រង្ស៊ី និង​លោក ហ៊ុន សែន មិន​ខុស​ពី​សម្ដេច​ក្រុម​ព្រះ​នរោត្តម រណឫទ្ធិ ជាមួយ លោក ហ៊ុន សែន កាល​ពី​មុន​នោះ​ឡើយ។ សម្ព័ន្ធភាព​នេះ សម្ដេច​ក្រុម​ព្រះ​ធ្លាប់​ទាំង​ទៅ​ចូលរួម​សមាជ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា ទៀត​ផង ក៏ប៉ុន្តែ​នៅ​ទី​បញ្ចប់ សម្ព័ន្ធភាព​នេះ​បាន​បែក​បាក់។ លទ្ធផល​ចុង​ក្រោយ គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច មាន​ការ​បែក​បាក់​ស្ទើរ​សាប​សូន្យ។ ហើយ​គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច អស់​ថាមពល វប្បធម៌​បង្រួប​បង្រួម​ជាតិ​របស់​គណបក្ស​ទាំង​ពីរ​បាន​រលាយ​ទៅ​តាម​ហ្នឹង​ដែរ។
មិន​ខុស​គ្នា​ប៉ុន្មាន​នោះ​ឡើយ បើ​សិន​ជា​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ នឹង​បែក​បាក់​គ្នា ឬ​ឈ្លោះ​គ្នា​ផ្ទៃ​ក្នុង​កាន់​តែ​ខ្លាំង វប្បធម៌​សន្ទនា​នឹង​រលាយ​ទៅ​វិញ​ដូច​គ្នា។ ម្យ៉ាង​ទៀត បើ​សិន​ជា​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ នៅ​តែ​រឹងមាំ​ផ្ទៃ​ក្នុង​ដដែល​មិន​មាន​ការ​បែក​បាក់ ដោយ​មើល​ឃើញ​គណបក្ស​ហ៊្វុនស៊ិនប៉ិច ជា​ឧទាហរណ៍​ស្រាប់​នោះ វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ​នឹង​រលាយ​ដូច​គ្នា។
វប្បធម៌​សន្ទនា​នឹង​រលាយ​នៅ​ពេល​បោះឆ្នោត​ជ្រើសរើស​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ឃុំ​សង្កាត់ ឆ្នាំ​២០១៧ និង​ការ​បោះ​ឆ្នោត​ជ្រើសរើស​តំណាង​រាស្ត្រ​ឆ្នាំ​២០១៨ ខាង​មុខ ព្រោះ​ថា នៅ​ពេល​នោះ បើ​សិន​ជា​មេ​ដឹកនាំ​គណបក្ស​ទាំង​ពីរ​មិន​មាន​ទស្សនៈ​ផ្ទុយ​គ្នា ឬ​ប្រឆាំង​គ្នា​ទេ មិន​មែន​ជា​គណបក្ស​ពីរ​ផ្សេង​គ្នា​ទេ។ ម្យ៉ាង​ទៀត លោក កឹម សុខា នៅ​ពេល​ចុះ​មូលដ្ឋាន​ម្ដងៗ​កាល​ពី​ពេល​ថ្មីៗ​នេះ នៅ​តែ​ប្រកាស​ពី​ជំហរ​របស់​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ ចង់​ឲ្យ​មាន​ការ​ផ្លាស់ប្ដូរ​ដដែល​នៅ​ពេល​បោះឆ្នោត។ លោក​ហាក់​ដូចជា​មិន​ខ្វល់​ពី​វប្បធម៌​សន្ទនា​នេះ​ទេ។
ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ ទោះ​ជា លោក ហ៊ុន សែន និង​លោក សម រង្ស៊ី អះអាង​ថា ការ​ប្រើប្រាស់​វប្បធម៌​សន្ទនា​ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ប្រទេស​ជាតិ និង​មិន​ត្រូវ​ប្រកាន់​គ្នា​ចំពោះ​អ្នក​គាំទ្រ​ដែល​មាន​និន្នាការ​នយោបាយ​ផ្សេង​គ្នា​ក្ដី តែ​ជាក់ស្ដែង​អាច​មិន​ដូច្នោះ​ឡើយ ព្រោះ​ថា នៅ​មាន​បញ្ហា​ជាច្រើន​ដែល​មេ​ដឹក​នាំ​ទាំង​ពីរ​មិន​ទាន់​ដោះស្រាយ។ បញ្ហា​ទាំង​នោះ​រួម​មាន អ្នក​ណា​ក៏​ដឹង​ដែរ​ថា ប្រព័ន្ធ​តុលាការ​មិន​ឯករាជ្យ អំពើ​ពុក​រលួយ​នៅ​ស្ថាប័ន​រដ្ឋ​បាន​កើត​មាន​ជា​ប្រព័ន្ធ ការ​កាប់​ព្រៃ​ឈើ និង​ជម្លោះ​ដីធ្លី​នៅ​តែ​កើត​មាន ជន​អន្តោប្រវេសន៍​ខុស​ច្បាប់​រស់នៅ​កម្ពុជា ដោយ​សេរី។ បញ្ហា​ទាំង​នេះ មេ​ដឹក​នាំ​ទាំង​ពីរ​មិន​ទាន់​គិតគូរ​ដោះស្រាយ​នៅ​ឡើយ។
ជា​សរុប​សេចក្ដី​ទៅ វប្បធម៌​សន្ទនា​អាច​ថា​ជា​វប្បធម៌​ដើម្បី​ទាញ​យក​ផល​ប្រយោជន៍​រៀងៗ​ខ្លួន​រវាង​បក្ស​ជាប់​ឆ្នោត​ទាំង​ពីរ ជា​វប្បធម៌​ដើម្បី​បំបែក​បំបាក់​គណបក្ស​ប្រឆាំង មិន​មែន​ជា​វប្បធម៌​ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ប្រទេស​ជាតិ​ពិត​ប្រាកដ​នោះ​ឡើយ។ វប្បធម៌​នេះ ប្រឈម​នឹង​រលាយ​ទៅ​វិញ​នៅ​ពេល​ភាគី​ណា​មួយ​បាត់បង់​ផល​ប្រយោជន៍ និង​នៅ​ពេល​បោះឆ្នោត​នៅ​ពេល​ខាង​មុខ

3 comments:

Anonymous said...

To the right mind listeners Sok Touch undermines his credibility and makes a fool of himself. He makes some good points ,but not good enough and I SUSPECT THAT HE TRIES AVOIDING the core issues . He must do better than that.
As for Sam In ,he hits right on issues which are very important and i like to give him the thump up.Bravo Sam.
Jackel

Anonymous said...


Dear Compatriots,

For the sake of Cambodia, I wish and hope that Hun Sen's gesture, which he displayed after the formation of the new NEC, was genuine and sincere.

In order to make Hun Sen respects his words, it is imperative that Khmer people continue their support for the CNRP and again overwhelmingly vote for the CNRP in this next general election. The outcome of the election, when the CPP lost the election, will show Hun Sen’s true color: Hun Sen must transfer his power if he really is not a Yuon’s puppet.

Only time will tell, whether Hun Sen had changed his attitude and temperament or not, after the CNRP won this next election.

After the CNRP won this next election and if the CPP conceded its defeat and transferred the power to the CNRP peacefully, smoothly, and seamlessly, then I will consider Sam Rainsy, Kem Sokha, and Hun Sen my true National Heroes for their major accomplishment to resolve Cambodia’s problems peacefully and successfully.

And we can clearly conclude that the culture of dialogue would be the right medicine to cure Cambodia's social disease.

Please give this concept – the culture of dialogue - a chance to penetrate slowly into our society.

Best wishes and good luck to Sam Rainsy, Kem Sokha, Hun Sen for their concerted efforts to save Cambodia from the neo colonialist Vietnam.

Bun Thoeun

Kim Ea said...

When i listen to the word of Sok Touch commentator , he look like dictator Hun Sen mind set . He want to shut up all free speech to criticize the wrongful doing and acting of government . Congress members or opposition members have full right under the law and constitution to criticize or advise their constituents against the malfunction system of the opposite party government or prime minister if they don't agree with . to said dictator need to use law in their hand to punish the critic of government doing is wrong is a violation of freedom of speech and abuse of power .That not a democratic society or did he think that power of government to control and punish the criticism is a right way to to do,it is a real dictatorial process,but not a democratic norm . I may have less educate than him but i think his advise is more vague and flawless than i had learn.